Välj Bordtennis på Lerums gymnasium – LIU idrottsprofil

Lerums Gymnasium ligger i en vacker parkmiljö, bara några minuters promenadväg från Lerums centrum och tågstationen. Vi är 1300 elever och 170 i personalen som har Lerums Gymnasium som en gemensam arbetsplats. I anslutning till skolan ligger Lerums Arena med två sportgolv, ett fullt utrustat gym, konferenslokal och samtalsrum. Eleven kan kombinera sin idrottssatsning med skolans alla nationella program.

Unik möjlikhet att gå valfritt program kombinerat med pingisträning som du får betyg i.​

Lerums gymnasium ligger i topp i Göteborgsregionen när det kommer till trygghet bland eleverna. På skolan arbetar uteslutande behöriga och kompetenta lärare. Hög kvalité och social hållbarhet är något som präglar elevernas tid. Länk skolans hemsida

Program
Skolan har ett brett och attraktivt utbud av program och inriktningar. Skolan ska vara en möjligheternas skola där du har chansen att förverkliga dina drömmar. Oavsett vilken utbildning du väljer kommer du att möta behöriga, duktiga och engagerade lärare. Lärare som sätter dig i centrum och som förmår att göra utbildningen angelägen och intressant.

Ung företagsamhet
Varje år tar ett antal elever chansen att bli entreprenörer. Under ett läsår startar de ett företag i projektet Ung företagsamhet, UF, och driver det från affärsidé till bokslut Projektet präglas av glädje, nyfikenhet och uppfinningsrikedom; men framför allt får eleverna värdefulla kunskaper för sin framtid. Lerums gymnasium utsågs 2020 till årets UF-skola i Göteborgsregionen.

FN-rollspel
En av de återkommande höjdpunkterna på Lerums gymnasium är det årliga FN rollspelet. Här intar elever från samhällsvetenskapsprogrammet och naturvetenskapsprogrammet rollen som ambassadörer för någon av FN:s medlemsländer. I förhandlingarna och debatter övar eleverna på att hitta gemensamma lösningar på internationella problem och konflikter. Rollen som FN-delegat ger också praktisk erfarenhet att hålla tal inför hundratals personer i den fina Dergårdsteatern.

Skola för mänskliga rättigheter
Lerums gymnasium är en Amnesty International-certifierad skola för mänskliga rättigheter. Det innebär att frågor om mänskliga rättigheter är en del av undervisningen.

Globala målen
En hållbar utveckling är avgörande för vår gemensamma framtid. Lerums gymnasium vill vara med och göra skillnad. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Därför arbetar skolan med FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hos oss genomsyras utbildningen av målen för hållbar utveckling oavsett vilket program som du går på.

Våra vassa tränare skapar fina förutsättningar för dig att utvecklas som pingisspelare

Anders Karlsson och Emil Pettersson är tränare på LIU-pingisen på Lerums Gymnasium. Båda väldigt rutinerade och duktiga tränare. Anders har varit pingistränare i över 30 år. I flera olika klubbar och har även varit tränare i elitprojektet Team Stiga Göteborg. Har även spelat på hög nivå själv, med spel i superettan som högst. Spelar i nuläget i Lekstorps IFs A-lag i division 1 och är tränare i samma klubb. I somras gick Anders hela vägen till åttondelsfinal på veteran-VM i Rom. Anders är även utbildad idrottslärare och jobbar på Torpskolan i Lerum. Emil Pettersson har varit tränare i Lekstorps IF sedan 2017, är just nu heltidsanställd tränare i klubben. Han har varit med och byggt upp Lekstorps fina ungdomsverksamhet från att Lekstorp knappt hade några ungdomar alls i klubben i mitten av 2010-talet till att bli en av Sveriges största ungdomsklubbar. Emil spelar även i Lekstorps IFs A-lag i division 1 och var en duktig spelare i sin ungdom, Emil kvalificerade sig bl.a till riks top 12 ett par gånger.

Från och med det här läsåret 2024-2025 så finns det möjlighet att träna två gånger i veckan på LIU-pingisen på Lerums gymnasium. Bra möjlighet för spelare som satsar på sin pingis att få in ett par extra pingispass i veckan. Man får mycket tips och trix av oss tränare för att vi inte har en så stor grupp.